Aandacht vragend…. Borderline? Het heeft een reden lieve mensen

Borderline – Aandacht, ik heb je nodig!

Vaak hoor ik van buitenstaanders van mensen met borderline dat ze naar aandacht vragen, enorm veel om aandacht vragen en dat dat vet uitputtend is! Dat kan ik geloven ja. Het valt allemaal niet mee. Ik hoor een moeder zeggen ‘ Mijn kind smeekt gewoon om aandacht! ‘ En een vrouw zegt ‘ Mijn man kan nooit eens zichzelf redden! ‘ Of een zoon zegt ‘ Mijn zus is altijd aan het schreeuwen!’ Ja, dat kan allemaal gebeuren bij een Borderline persoonlijkheids stoornis. Maar wat als daar nou een verklaring voor is?
Hoe zit dat nou ?
Een borderliner vraagt om aandacht, maar waarom vraagt hij of zij nou steeds om aandacht?
Waarom smeken borderliners soms om aandacht?
Laat ik ten eerste duidelijk maken dat de woord keuze ‘ smeken om aandacht of alleen al vragen om aandacht een verkeerde zinsopbouw vind. Borderliners ‘vragen om steun’ omdat ze het moeilijk hebben gehad en nu nog steeds met het leven waarin ze verkeren. Ze willen het liefst helemaal niemand opzetelen met hun eigen problemen maar alsnog hebben ze mensen hard nodig. Omdat alles voor de borderliner extremer voelt.
Wat moet ik doen dan?
Het beste is, om wel aan je eigen energie te denken. Kun jij de borderliner niet aan op dat moment of geen energie geven, doe dat dan niet inderdaad! Maar, wat je wel moet doen (moet zeg ik erbij, anders kom je bij de BorderLINE, de grens), is het voorzichtig uitten naar de borderliner.

Scenario voorbeeld nr 1 : foute manier van oplossend denken
Natasha: Mama, ik kan het niet meer, mijn leven is voorbij, ik ga kapot van alle zorgen en ik kan niet slapen *huilt*
Moeder: Natas, naar boven nu, ik wil dat je nu gaat slapen het is laat.
Natasha: Maar mama, ik heb je nodig! Zie je dat dan niet!
Moeder: Jawel dat zie ik wel, maar je moet nu gaan slapen, ik heb ook rust nodig!
Natasha: *slik* Maar ik kan niet slapen, ik heb verdriet, ik ben zo bang! help me dan alsjeblieft nou!
Moeder: Ik wil nu dat je ophoudt, dat lange ellendige gedrag van je! Ophouden, nu is het genoeg naar boven jij!
Natasha: Gilt alles bij elkaar of neemt een overdosis of gaat automiliteren.

Scenaro voorbeeld nr 2: goede manier van oplossend denken
Natasha: Mama, ik kan het niet meer, mijn leven is voorbij, ik ga kapot van alle zorgen en ik kan niet slapen *huilt*
Moeder: Natas, meid, ik weet dat er veel in je omgaat, we kunnen er op een ander tijdstip rustig over praten dat je het kwijt kunt, maar op dit moment is het erg laat en ik zou het erg waarderen als jij gaat slapen, ik geloof dat jij dat wel kunt, dat moet jij zelf ook doen.
Natasha: Mama, dat is echt zo lief van je, je begrijpt hoe ik mij voel, maar komt het wel weer goed?
Moeder: Ja, als jij daar maar in gelooft, ik geloof in jou, maar soms zie ik hoe moeilijk je het hebt, en dat maakt mij ook moe, laten we gewoon heerlijk gaan slapen en dromen over hoe het weer beter is, ook al is dat niet zo, dan kun je tenminste fijn slapen. Laten we geen ruzie maken, want daar ben je juist bang voor toch? Daar zorg ik wel voor.
Natasha: Oh, gelukkig je snapt mij! Ik zal gaan slapen mama, ik ben je eeuwig dankbaar.
Mama: Welterusten, wel doen he?
Nastasha: Zeker weten.

Uitleg scenario 1
Scenario 1 laat zien dat de moeder niet effectief reageert op haar dochter, natuurlijk ook omdat ze zelf op is wat begrijpelijk is, maar een beetje moeite doen om rust in te spreken bij dochter lukt ook niet meer. Dit is de grootste fout bij gezinnen met kinderen die aandacht nodig hebben, ze hebben het dan echt hard nodig, omdat ze onzeker zijn om elk klein dingetje wat er maar speelt. Dus, effectief handelen vraagt veel, maar eigenlijk geeft het veel meer terug dan dat jij als buitenstaander geeft.
Analyse!
Scenario voorbeeld nr 1 : foute manier van oplossend denken
Natasha: Mama, ik kan het niet meer, mijn leven is voorbij, ik ga kapot van alle zorgen en ik kan niet slapen *huilt*
Dit is meteen een trigger van irritatie voor de buitenstaander, de borderliner denkt dat alles kapot gaat en hangt in zijn eigen zelfbeklag. dit is uiteraard heel erg irritant voor de buitenstaander en je kunt je er kapot aan ergeren dat een persoon zo denkt over zijn of haar leven terwijl de buitenstaander machteloos toekijkt. Maar, als je eigenlijk kijkt, kun je zelf ook moeilijk lachen als er iemand overlijd, of iemand net zijn relatie verloren heeft, ja, zo erg voelt een borderliner de pijn en verdriet, de schade is in het emotionele beleven van Natas zo diep dat zij graaft naar bevestiging en liefde die ze op die momenten niet heeft kunnen krijgen, het blijft terug komen dit patroon. Dat is natuurlijk raar maar waar, maar het blijft een gemis en die kunnen buitenstaanders vullen door simpele woorden te zeggen of vaker een knuffel geven, en het vragen ernaar doen borderliners juist niet, omdat ze weten dat ze je zwak vind, maar Natas wil gewoon vertrouwen in de mens.
Laten we de woorden nog even grondiger bekijken.
Natasha: Mama, ik kan het niet meer, Ze ziet iets niet meer, ze heeft een zwarte bril op? Of ze is echt depressief aan het worden, pas op, denk dan na over medicatie, of probeer de problemen echt serieus te nemen . mijn leven is voorbijDit kan suicidale tekenen aanduiden laat de persoon er niet in weg zinken en NEEM DE AANDACHT DAN ZEER SERIEUS! , ik ga kapot van alle zorgen en ik kan niet slapen De persoon is zo onrustig door gedachten dat hij of zij niet kan slapen, je kunt hier met simpele dingetjes wel wat voor doen. Zoals een kwartier douchen voor het slapen. halfuur computer uit van te voren (moeilijk, maar goed!), een sigaretje voor het slapen, of mp3 luisteren of een mooie film of in bad een uur voor het slapen of een kopje thee. *huilt* ja, een borderliner kan gecompliceert zijn.

Moeder: Natas, naar boven nu afwijzing gevoel nr 1, ik wil dat je nu gaat slapen ‘ maar snap je dan niet dat ik dat niet kan (als je me niet begrijpt)’ het is laat.’ shit, ik maak het steeds erger’ # zelf destructief : woorden zijn belangrijk voor een borderliner !!! alles wordt serieus genomen en extreem in zo’n bui!
Natasha: Maar mama, ik heb je nodig! (een paar simpele woorden of een knuffel is vaak al genoeg…) Zie je dat dan niet!(probeer het nog duidelijker te laten zien dat je het begrijpt)
Moeder: Jawel dat zie ik wel, maar je moet nu gaan slapen, ik heb ook rust nodig!Dat is volkomen terecht van de moeder. Soms, is het niet meer mogelijk dat borderliner en moeder tot een goed gesprek komen in een scenario, want moeder heeft ook ‘emoties’ zo gaat het vaak. Dus, als borderliner, probeer daar beter over na te denken, je zuigt mensen inderdaad leeg, maar het heeft zijn redenen. het heeft twee kanten.
Natasha: *slik* Maar ik kan niet slapen, ik heb verdriet, ik ben zo bang! help me dan alsjeblieft nou!Dat is een punt waar veel mensen zwakte in zien. Probeer dat als borderliner niet zo te brengen, daardoor stoot je mensen harder af. Ik zou zeggen, probeer het op een effectievere manier te brengen… Bijv.
Ik kan niet echt goed slapen, zou ik misschien even een kopje thee mogen. Alleen dit al, is een heel ander manier van handelen en miss is het moeilijk met zoveel verdriet, maar je hebt een goede stap gezet.
Moeder: Ik wil nu dat je ophoudt, dat lange ellendige gedrag van je! Ophouden, nu is het genoeg naar boven jij! Borderliner voelt zich aangevallen, schuldig en onzeker omdat de persoon zegt, dat zijn gedag niet goed is. De persoon haat zichzelf en denkt dat moeder haar niet meer mag.

Door de angst gebeurd dit, omdat dit in het verleden is gebeurd door trauma of andere dingen wat verwerkt moet worden (wat logisch is, maar dat het steeds terugkomt is lastig voor buitenstaanders):
Natasha: Gilt alles bij elkaar of neemt een overdosis of gaat automiliteren.
En dan, dat ligt aan hoe hard je wilt vechten.
Hoe ga je dan verder? Lees dat in mijn volgende blogs.

Geef een reactie

